Jak zbudować kampera? – 6 niezbędnych kroków!
W tym artykule pokażemy Wam, jak własny pojazd przerobić na kampera i o czym należy pamiętać przy aranżacji. Zainteresowanie caravaningiem jest coraz większe, gdyż wielu ludzi decyduje się na wynajem, gdy planują długie wycieczki po krajach europejskich. Zabranie ze sobą wielu akcesoriów, jak pływadła, rowery czy przenośna kuchenka gazowa jest prostsze, gdy decydujemy się na pojemny samochód.
Takim właśnie jest kamper. Jednak przenoszenie przedmiotów to nie jedyna jego ogromna zaleta. W kamperze możemy relaksować się na wygodnych fotelach, oglądać filmy najwyższej jakości w telewizorze, spać wygodnie o dowolnej porze. Podróży sprzyja nawigacja wbudowana w radio, a lodówki są dostosowane do pogody pod kątem temperatury. Czujemy się jak w domu, co istotne, wszystko mamy pod ręką.
I zachodzi pytanie, jak zaprojektować własny pojazd na długie wycieczki? Nad czym powinniśmy się skupić, byśmy mogli wyruszyć w długą trasę wśród słonecznych krajobrazów? Od czego trzeba zacząć? Przedstawimy wam w kilku krokach proces budowy kampera. Dowiecie się wszelkich szczegółów, zważywszy na fakt, że rynek zapełniają coraz bardziej nowoczesne i luksusowe pojazdy.
Przejrzeliśmy uważnie Internet i doszliśmy do wniosku, że brakuje w nim sprecyzowanego poradnika, jak wziąć się za przerabianie przestrzennego auta na kamper. Autorzy publikacji za bardzo skupiają się na opisie przeżyć wewnętrznych, niż na tworzeniu przystępnych instrukcji o pracach projektowych i elementach, na które trzeba zwrócić uwagę. W tym artykule poznacie wszystkie ważne informacje – jak zacząć montaż, co najpierw należy zrobić, z czym się upewnić, co powinno znaleźć się w kamperze na stałe.
Ciekawi? A więc ruszamy! 😊
#Krok1 – Opracowanie planu
Zanim przystąpimy do budowy, powinniśmy zastanowić się, jak chcemy by wyglądał nasz kamper. Nie jest to praca, którą pomyślnie wykonamy szybko. Jak ma wyglądać wnętrze? Jakie urządzenia chcemy zamontować? Jak najlepiej ustawić oświetlenie? – te sprawy wymagają uważnego namysłu, a co za tym idzie, przemyślanej koncepcji. Najlepiej zacząć od indywidualnych potrzeb – jakie funkcje ma dla nas pełnić kamper?
Jeśli nie zapomnimy o rzeczach, które sprawiają, że funkcjonuje się nam wygodnie, unikniemy smutnej konieczności przerabiania części wnętrza na nowo, co pochłania nie tylko czas, ale i pieniądze. Funkcjonalne kampery powstają średnio przez okres kilku tygodni. Kolejna kwestia to wielkość pojazdu. Im większa przestrzeń, tym więcej obiektów w nim pomieścimy, zarówno trwałe meble jak i przenośne ekwipunki.
Najpopularniejszymi samochodami, które przerabia się na kampery są małe vany (VW T3, VW T4, VW T5 i VW T6). Osobom, którym szczególnie zależy na kupno aut po tańszej cenie, polecić możemy Fiata Ducato, Mercedesa Sprintera, Peugeota Express i Opla Vivaro. Proponujemy jednak wybór czterokołowca o masie 3,5 tony – zdajemy sobie sprawę, że ludzie wybierają kampera po to, by zabrać ze sobą na wakacje kilka osób. Dlatego jest to najlepsza opcja z możliwych.
Ostatnia ważna rzecz to wybór modelu pojazdu, by zawierał jak największą moc i dużą pojemność. Jeśli nie chcemy, by wjazd pod stromą górkę sprawiał trudności (nie trzeba było redukować biegów do najniższego poziomu) oraz oczekujemy płynnej jazdy, najlepiej zaopatrzyć się w pojazd o silniku z dużą ilością mocy – optymalnie 150 Koni Mechanicznych i pojemność 2.2.
#Krok2 – Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu
Kiedy już wybierzemy wielkość przyszłego kampera, a wraz z tym skompletujemy listę niezbędnych w nim przedmiotów, przy zakupie pojazdu musimy zwrócić uwagę, w jakiej kondycji jest samochód. Sprawdzić należy czy nie ma śladów korozji, jak wyglądały jego wcześniejsze naprawy oraz stan nawierzchni podłogowej. Najważniejsza jest pierwsza kwestia. Długotrwała obecność śladów może przyczynić się do zniszczenia pojazdu poprzez przecieki do wnętrza.
Jeśli nie jesteśmy przekonani, co do stanu technicznego pojazdu, warto skontaktować się ze specjalistą, który powie nam dokładnie co koniecznie musi być naprawione lub wymienione. Najlepiej budowę kampera rozpocząć po przeglądzie technicznym. Czekają nas dwa badania. Pierwsze kosztuje ok. 82 złote i obejmuje weryfikację konstrukcji pojazdu. Drugie to standardowy przegląd rejestracyjny dokonywany co roku. Jego koszt wynosi 99 zł. Po tym wszystkim możemy być przekonani, że pojazd nadaje się do ruchu i nie będzie stwarzał zagrożenia.
Warto też sprawdzić błotniki oraz podwozie. Pamiętajmy, że im lepszy stan techniczny, tym mniejsze ryzyko wypadków oraz kolizji. Dobrze przygotowany samochód do jazdy służy nam przez wiele lat i co roku możemy wyjeżdżać nim w podróż.
#Krok3 – Wewnętrzne i zewnętrzne porządki
Mając pewność, że pojazd nadaje się do długich tras, możemy wziąć się za przygotowanie pojazdu do przeprowadzenia remontu. Zaczynamy od pozbywania się leżących w środku, niepotrzebnych przedmiotów. Potem odkurzamy wnętrze, a następnie czyścimy każdą powierzchnię karoserii specjalnym szamponem z wodą. Nie zapominajmy o wcześniejszym wyciągnięciu foteli z tyłu przyszłego kampera.
Dokładnie czyścimy podłogę, sprawdzamy szczeliny w których mogą zalegać stare przedmioty, a wszelkie naklejki na karoserii staramy się usunąć. Prawdziwym wyzwaniem jest właśnie ostatnia czynność. Zdjęcie taśmy nie stanowi problemu, natomiast usuwanie kleju nie obejdzie się bez specjalnej łopatki do skrobania (najlepiej plastikowej) oraz izopropanolu. Ten związek chemiczny przydaje się też do odtłuszczania podłogi.
#Krok4 – Malowanie i zabezpieczanie
Kolejny krok to skompletowanie pędzli i wałeczków. Wcześniej musimy mieć zakupioną farbę. Czy wybierzemy matową, półmatową lub połyskową, wybór należy do nas. Natomiast jeśli chodzi o przyrządy do malowania, potrzebujemy kilka rodzajów. Każda powierzchnia kampera wymaga innego obycia.
Najlepiej korzystać z szpiczastego lub gładkiego pędzla, celem perfekcyjnego pomalowania krawędzi, a także miejsc trudno dostępnych. Na gładkich powierzchniach pojazdu najlepiej użyć małych wałków z rantem ostro zakończonym.
Jeśli widzimy blachę mającą ubytki lakierowe, na początek nakładamy farbę antykorozyjną. Na większe ubytki warto zastosować klej, wkładając aluminiową płytkę o ok. 2 cm większą od średnicy dziury. Możemy zastosować materiał z aluminium, PS, PVC lub laminatu. Następnie musimy sięgnąć po szpachlę żywiczną by wyrównać powierzchnię.
O czym powinniśmy pamiętać przed malowaniem? Farba bardzo szybko schnie. Jeśli będziemy malować nierównolegle i z odstępami czasowymi, ściana nie będzie wyglądała estetycznie. Nie nakładajmy jej też zbyt dużo na pędzel, gdyż kupki lecące na podłogę psują jej estetykę, a zaschnięta plama jest bardzo trudna do usunięcia. Warto też wspomnieć, że nałożona farba potrzebuje ok. 20 dni by osiągnąć swoją doskonałość.
#Krok5 – montaż mebli i akcesoriów
Przed nami najważniejszy etap – budowa wnętrza. Tutaj zajmiemy się montowaniem szafek, blatów kuchennych, łóżka oraz foteli przy ścianach, a także nakładaniem fragmentu wybranej tapety. Absolutnie niezbędnymi narzędziami są:
- Poziomica – celem upewnienia się, czy meble są równo zamontowane,
- Miara – do zbadania wielkości powierzchni, celem ustawienia blatów i szafek,
- Wyrzynarka – tniemy nią drewno wzdłuż narysowanych linii,
- Wkrętarka – bez niej nie skręcimy mebli,
- Lamelownica – przydaje się do utrwalenia mocnych połączeń szaf,
- Pilarka – w przypadku, kiedy meble będziemy chcieli łączyć skosami, ale też do cięcia, jeśli zdecydowaliśmy się na nową podłogę.
Kuchnia w kamperze
Zanim weźmiemy się za skręcanie oraz przystosowywanie szafek do ścian i powierzchni, powinniśmy dokładnie zmierzyć ich długości. Następnie ułożyć je w taki sposób, by wystarczało miejsca na przemieszczanie się wewnątrz, a także, by wnętrze wyglądało estetycznie. Jeśli zakupiliśmy ładniejszą podłogę od poprzedniej, zaczynamy od niej nałożenia po uprzednim obcięciu brzegów pilarką. Później bierzemy się za wyżej opisane prace.
Montaż mebli zaczynamy od sklejki. Najlepiej zaopatrzyć się w materiały z jak największą ilością warstw, by krawędzie ładnie się prezentowały. Kiedy skręcimy szafki, kolejnym krokiem będzie łączenie za pomocą lamelek bukowych. Dzięki nim meble będą stabilnie i mocno się trzymać. Na sam koniec kładziemy blaty.
Przymocowanie stołu i fotelu do podłogi jest najprostsze. Wystarczy tylko wiertarka i zestaw śrubek. Pamiętajmy wcześniej o zmierzeniu odległości miarą między wszystkimi elementami.
Kwestia oświetlenia powinna zależeć od naszego osobistego wyboru – gdzie chcemy, aby padało światło. Najlepiej zakupić małe, okrągłe żarówki, które montuje się przy suficie. Wtedy w nocy będziemy widzieć wszystko wyraźnie, w odróżnieniu od standardowej lampy, która oświetla tylko fragment wnętrza. Warto zakupić żarówki LEDowe generujące bardzo duże oszczędności energetyczne.
Sypialnia
Jeśli chodzi o sypialnię, najpierw wyrzynarką i pilarką tniemy fronty, czyli kawałki drewna odpowiadające za utrzymanie mebla. Z nich tworzymy łózko, na którym będzie utrzymywał się wygodny materac. Odpowiednie sklejenie oraz przykręcenie śrubek to priorytet. Później możemy położyć kołdrę i dowolną ilość przytulnych poduszek.
Nie zapomnijmy o skręceniu półki koło łóżka, na którym postawimy telefon, kubek z wodą, zegarek czy budzik. Najlepiej, by jego powierzchnia pod kątem wielkości była przystosowana do niezbędnego minimum, jeśli nasze miejsce do spania będzie podwójne.
Łazienka
Toaletę możemy po części wykonać z deski, projektując klapę serwisową z drewnianego materiału. Jej wielkość musi być dokładnie zmierzona w centymetrach. Później wyrzynarką tworzymy z bloku drewnianego obiekt do siedzenia, szlifujemy ostre końce, a następnie malujemy specjalną farbą. Obok możemy zamontować umywalkę, zabudowując ją drewnem – jeśli chcemy, by drewniana elegancja wyróżniała się w całym kamperze lub zwyczajnie skręcając i używając kleju.
Montaż prysznica jest już bardziej skomplikowany, co nie znaczy, że czasochłonny. Nie mamy tu na myśli budowy kabiny, która jest łatwa i zachodzi sprawnie. Chodzi bardziej o to, by pamiętać o niezbędnych akcesoriach, jak pompa wodna, żeby zapewnić ciśnienie wody, a także bojler elektryczny, który zapewnia ciepłą wodę dzięki elektrycznemu podgrzewaczowi w zbiorniku. Dodatkowym ułatwieniem będzie prysznic przenośny, którym na zewnątrz umyjemy przedmioty albo rzeczy do ubioru.
#Krok6 – montaż urządzeń elektrycznych i technicznych
Przed nami ostatnia faza kończenia remontu pojazdu. Została nam instalacja niezbędnej technologii dla naszego komfortu i spędzania wolnego czasu. Zacznijmy najpierw od rzeczy najbardziej przydatnych latem, podczas podróży, wypoczywania i biwakowania.
Niezbędniki
Jednym z podstawowych jest klimatyzacja, w okresie, kiedy dnie i noce jesteśmy narażeni na piekielne upały. Jeśli zależy nam na chłodnym powietrzu w okresie wysokich temperatur, polecamy zaopatrzyć się w klimatyzator podławkowy. Zajmuje bardzo niewiele miejsca, a jakościowo sprawdza się wyśmienicie. Jeśli mamy wolną przestrzeń na dachu i nie obawiamy się przekroczenia wysokości, istnieje możliwość montażu klimatyzatora dachowego.
Pominięcie lodówki byłoby jednym z grzechów głównych przy budowie kampera. Dziś pojazdy mają zamontowane specjalne miejsca do przechowywania produktów i chłodzenia, w których można regulować temperaturę wedle własnego uznania. To jednak nie wszystko. Tak funkcjonalne lodówki jednocześnie gwarantują oszczędność energii – możemy je zasilać prądem 230V, 12V lub gazem.
Jeśli chodzi o gotowanie, godna polecenia jest przenośna kuchenka kempingowa, którą możemy przenosić w miejsce, jakie chcemy, regulować stopień promienia, a do tego nie zajmuje zbyt wiele miejsca. Do specjalnego przyrządzania potraw, zalecamy kupno piekarnika gazowego, gdzie również istnieje możliwość regulacji temperatury.
Udogodnienia
Prawdziwym luksusem są telewizory LED, które możemy w kamperze albo postawić na skręconej szafce, albo przymontować do ściany! Sprzęt jest oparty zwykle na Androidzie, więc we wnętrzu auta, tak jak w domowym salonie, możemy oglądać streamy, transmisje video czy grać w gry. Przy zakupionej antenie przymontowanej do kampera, odbiór telewizji naziemnej czy satelitarnej jest sześciogwiazdkowy – jak w domu
Radio z nawigacją pozwala dostosowywać emitowaną treść audio do naszych kulturalnych potrzeb, a przede wszystkim docierać jak najszybciej do wybranych miejsc. Mamy tu technologię 2 w 1! Na ekranie zaznaczasz punktu docelowe, wskazujesz adres, a potem przełączasz i wracasz do ulubionej muzyki czy audycji radiowych.
Jeśli planujemy wycieczki rowerowe, kajakarstwo albo inne sporty, wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednie bagażniki na rower, skuter czy na kajak. Sprzęt zabezpieczamy poprzez dedykowane pokrowce, zapewniające idealne dopasowanie do naszego pojazdu dzięki stałym haczykom i linkom. Tak zapakowane i zabezpieczone urządzenia do aktywnej turystyki z pewnością przemierzą z nami tysiące kilometrów bez uszczerbku.
I możemy ruszać w trasę!
Wszystkie ważne etapy pracy zostały zakończone. Pozostaje nam już tylko planować urlop i obmyślać z najbliższymi, gdzie trzeba w tym roku wyjechać, by spędzić słoneczne wakacje najlepiej jak to możliwe. Odliczanie dni do momentu, aż wsiądziemy w kampera i wyruszymy w trasę.
Przed budową kampera warto przekonać się na własnej skórze, jak wygląda caravaning, wynajmując pojazd na tydzień czy dwa. Dzięki temu zobaczymy co warto mieć w aucie i co daje nam poczucie komfortu.
Jeżeli budowa własnego kampera to dużo – warto przejrzeć ofertę pojazdów na sprzedaż, czy do używanych z prywatnych rąk, czy z wypożyczalni po wynajmie. Oszczędzimy czas na budowę i zyskamy gwarancję producenta na pierwsze lata jazdy.
Prognozy przewidują naprawdę ciepłe dni, więc jest co wybierać 😊 Cokolwiek byśmy nie wybrali, kamper zaprowadzi nas tam, gdzie chcemy, a podróż w nim to gwarancja stuprocenowego komfortu.